poniedziałek, 8 listopada 2010

Tamron AF SP 28-75mm f/2.8 XR...

Tamron AF SP 28-75 f/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) to było małżeństwo z rozsądku, zawarte pod wpływem lektury testów oraz opinii użytkowników. Dałem z siebie wszystko żeby pokochać to szkło, ale nie potrafiłem.

Tamron AF SP 28-75 f/2.8 XR Di LD Aspherical (IF).
W zestawie z Nikonem D80 AF nie działał najlepiej. Nie wiem czy to wina korpusu czy obiektywu. Faktem jest, że D80 współpracuje dużo pewniej z obiektywami AF-S niż ze śrubokrętem.
Biorąc pod uwagę cenę to pewnie jeden z najlepszych obiektywów jakie istnieją. Nie ma w nim jednak nic wybitnego. Jest po prostu dobry optycznie i przeciętny mechanicznie.
Po zakupie stałki stwierdziłem, że nie potrzebuję zooma w tym zakresie.


Moja opinia: zaleta i wady

Zaleta numer 1: obiektyw potrafi być ostry (a nawet bardzo ostry)
Ten obiektyw jest potencjalnie dość ostry. Jeżeli szkło pozbawione jest opisanych poniżej wad i do tego AF trafi celnie efekt będzie dobry (może nawet świetny). Zupełnie niezłe zdjęcia można zrobić na w pełni otwartej przysłonie. Nie narzekałem też na wady typu CA, zniekształcenia itp.

Wada numer 1: budowa
Obiektyw jest tak dziwnie skonstrułowany, że nie ma części, za którą można chwycić żeby czegoś nie przekręcić. Pierścienie ostrości i zmiany ogniskowej zajmują praktycznie całą powierzchnię. Do tego dość szybko robi się lekko rozklekotany. Kręcący się podczas pracy AF pierścień ostrości też nie poprawia ogólnego wrażenia.

Wada numer 2: każdy egzemplarz jest inny
Nie wiem czy każdy egzemplarz jest inny ale mój pierwszy miał ewidentną wadę typu "centering defect" - nie był najostrzejszy po środku jak inne przyzwoite szkła tylko po prawej stronie, za to po lewej stronie tragedia. Drugi egzemplarz zaakceptowałem.

Wada numer 3: nie pokochałem go
W porównaniu z Nikkorami wydał mi się słabszy - przede wszystkim gorszy kontrast i nasycenie kolorów. W pierwszym starciu musiał się zmierzyć z Nikkorem AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR. Kiedy dokupiłem AF 50mm f/1.4D los Tamrona został przypieczętowany - nie miałem okazji go używać więc poszedł pod młotek.

Testy

Testy obiektywu dostępne w sieci: optyczne, photozone. Generalnie ocena bardzo pozytywna, ale to tylko liczby i wykresy.

Wykonałem kilka testów porównawczych tego obiektywu. Potykał się z obiektywami M42: Mir, Jupiter oraz wspomnianym Nikkorem 70-300VR. W warunkach laboratoryjnych błyszczy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz