sobota, 4 grudnia 2010

Tamron 28-75/2.8 vs Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 VR

Kiedy tylko kupiłem Nikkora AF-S 70-300 VR od razu zauważyłem, że robione nim zdjęcia są zazwyczaj ostrzejsze niż zdjęcia z Tamrona 28-75/2.8. Wiadomo: AF-S + VR robią swoje. Mój Nikon D80 nie radził sobie rewelacyjnie ze śrubokrętem. Żeby sprawdzić tą teorię zrobiłem sobie mały teścik porównawczy tych obiektywów w takich warunkach aby AF oraz VR nie odgrywały roli.
Zdjęcia testowe (butelek oczywiście) wykonałem na ogniskowej 70mm.
Test ma charakter typowo porównawczy. Na jego podstawie nie wyciągałbym wniosków o bezwzględnej jakości obiektywu.
Poniżej 100% wycinki z centrum kadru.

TEST1 - butelka w świetle sztucznym, przysłona około 4
Parametry: czułość 360 ISO, przysłona 4 (Tamron), 4.5 (Nikkor), czas 1/80, ostrość nastawiana ręcznie na "zieloną kropkę"

Nikkor AF-S 70-300 VR. Już widać, że to nie będzie najostrzejsze ustawienie.

Tamron 28-75/2.8. Zauważalnie lepiej niż Nikkor. To było zaskakujące.

Na przysłonie 4 Tamron jest ostrzejszy niż Nikkor na przysłonie 4.5 (chyba, że popełniłem błąd podczas wykonywania zdjęć testowych). Tego się nie spodziewałem, bo w praktyce zdjęcia z Nikkora są lepsze.

TEST2 - butelka w świetle sztucznym, przysłona 5.6
Parametry: czułość 360 ISO, przysłona 5.6, czas 1/40, ostrość nastawiana ręcznie na "zieloną kropkę"

Nikkor AF-S 70-300 VR. Jest poprawa jakości. Wygląda jak przysłona 4 u Tamrona.

Tamron 28-75/2.8. Być może troche lepiej niż na przysłonie 4 i chyba troszkę lepiej niż Nikkor.

TEST3 - butelka w świetle sztucznym, przysłona 8
Parametry: czułość 640 ISO, przysłona 8, czas 1/40, ostrość nastawiana ręcznie na "zieloną kropkę"
Mimo tego, że zdjęcia były robione za pomocą korpusu D80 na tych fragmentach zdjęć nie ma szumu.

Tamron 28-75/2.8. Nie jest lepiej niż na 5.6, co jest zgodne z intuicją i wynikami innych testów.

Nikkor AF-S 70-300 VR. Jest lepiej niż na 5.6 i lepiej niż u Tamrona. Najlepszy wynik w całym teście.

Wnioski
Wygląda na to, że mój egzemplarz Tamrona jest minimalnie lepszy od Nikkora na ogniskowej 70mm. Wyjątkiem jest przysłona 8, na której Nikkor osiąga najlepszą jakość. Nigdy bym nie przypuszczał, że taki będzie wynik. Zdjęcia z Nikkora są w praktyce lepsze, bardziej mi się podobają, są ostrzejsze i nieporuszone. To oczywiście zasługa mechaniki, nie optyki: AF-S (szybki i bardzo celny) i VR robią swoje.
Przewaga dobrego Tamrona nad dobrym Nikkorem, jeśli chodzi o ostrość, jest tak niewielka, że nie przekłada się to w praktyce na lepsze zdjęcia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz